Bekkenpijn, symfysiolyse, bekkenklachten?

Ben je zwanger, pas bevallen of heb je nog steeds klachten vanaf de zwangerschap, bevalling of kraamtijd?
En heb je pijn in rug, bekken, rondom het schaambot, de SI-gewrichten, het heiligbeen, de stuit, de bil en/of uitstralend in het bovenbeen?

Wij maken gebruik van de bekkentherapiemethode volgens Cecile Rost. Alle adviezen en oefeningen voor thuis worden ondersteund met een app die je gratis kunt downloaden.

Bekkenpijn

Bekkenpijn kan optreden in de zwangerschap, tijdens de bevalling ontstaan en/of voortduren in de periode na de bevalling. Pijn kan gevoeld worden op verschillende plaatsen in/rond het bekken, bijvoorbeeld aan de achterkant van het bekken, in de liezen, op het schaambot, rondom de stuit of in de bekkenbodem zelf.
Qua intensiteit kan de pijn wisselen, maar ook per dag, per zwangerschap, per beweging/houding of zelfs per moment. Hoewel de pijn vaak na de bevalling snel afneemt en de meeste vrouwen weer goed herstellen, houden sommige vrouwen langdurig problemen waardoor ze minder belastbaar zijn.

Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn wordt vooral veroorzaakt door voor dit moment ‘verkeerde’ motorisch patronen: door veranderingen van het bewegingssysteem (lossere gewrichten, plotseling uitzettende buik) kan een verkeerde bekkenstand, beweging niet gecorrigeerd of opgevangen worden.

Het aanspannen van ‘de verkeerde’ spieren kan kramp, spanning of pijn veroorzaken. Gewoontehoudingen die normaal geen last geven kunnen nu leiden tot verkramping of overbelasting van bepaalde spiergroepen.

Bekkentherapie is erop gericht de bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap onder controle te krijgen, te verminderen en te verhelpen. De bekkentherapiemethode “RÖST“ bestaat onder andere uit specifieke symmetrieoefeningen, huiswerkoefeningen en handige bruikbare tips voor in het dagelijks leven om het bekken weer in balans te krijgen en te houden.

Meer informatie over onze methode vindt u op: www.rosttherapy.com.