Spierknoopjes de oorzaak van schouderpijn

Fysiotherapeut Carel Bron uit Groningen heeft ontdekt dat zogeheten spierknoopjes vaak de oorzaak zijn van schouderpijn. Deze spierverhardingen zijn met scans en foto’s niet te zien maar zijn wel te behandelen met massage- en rekoefeningen.

Bron is op zijn onderzoek gepromoveerd bij het UMC Radboud in Nijmegen. Hij onderzocht daarvoor 72 patiënten met schouderklachten en vergeleek verschillende behandelingen.

Pijnlijk
20 tot 50 procent van de Nederlandse bevolking heeft last van een pijnlijke schouder. Die wordt meestal behandeld met pijnstillers, ontstekingsremmers, oefeningen, hormooninjecties of zelfs een operatie. Maar wetenschappelijk bewijs dat die behandelingen werken, is er niet.

Technologie
Carel Bron vindt het opvallend dat de meeste behandelaars de spierknoopjes niet als oorzaak van de pijn zien. Volgens hem komt dat door de medische technologie. “Behandelaars hechten meer waarde aan scans en foto’s dan aan lichamelijk onderzoek van de patiënt.” De spierknoopjes zijn met de hand wel te voelen.

Overbelasting
Spierknoopjes heten officieel myofasciale triggerpoints (MTrPS). Het zijn kleine verkrampingen in spieren die meestal ontstaan door overbelasting. Ze blijven soms lang bestaan.