Vernieuwde (lymf)oedeem behandelmethode in de praktijk!

In onze praktijk wordt er sinds 2012 met de behandeltechniek “Deep Oscillation” gewerkt. Voorheen werkte we met de verschillende behandelkoppen en vanaf heden werken we daarnaast ook met de handschoenmethode. Hierdoor wordt het effect van de reguliere manuele lymfedrainage-behandeling extra versterkt. Alle Oedeemfysiotherapeuten binnen onze praktijk beheersen deze nieuwe behandelmethode.

De Deep Oscillation wordt onder andere gebruikt bij behandeling van klachten veroorzaakt door radiotherapie (bestraling) en/of operaties. Na radiotherapie kan er radiatie fibrose ontstaan, er kunnen verhardingen van de huid en onderhuids (bind) weefsel ontstaan en er kan littekenweefsel en/of oedeem ontstaan. De combinatie tussen oefentherapie, manuele lymfedrainage, manuele technieken en behandeling met Deep Oscillation kunnen helpen de klachten te verminderen.

Toevoeging aan bestaande behandeling
In de behandeling bij (lymf)oedeem zien wij de Deep Oscillation een grote toegevoegde waarde hebben, door het losser maken van fibroses(verhadringen) en de combinatie met MLD (Manuele Lymfe Drainage) behandeling; hierdoor is diep behandelen door weinig druk mogelijk en van grote meerwaarde, aangezien de behandeling voor de patiënt niet pijnlijk is.

Praktijkvoorbeelden:
Lymfoedeem
Deep Oscillation bevordert de afvoer van interstitieel vocht en metabolisch afval op celniveau. De lymfatische drainagebanen worden geactiveerd. Dit vermindert het oedeem aanzienlijk. Een studie van Jahr et al (Journal of Rehabil Med (40:645-650) in 2008 toont aan dat het toepassen van Deep Oscillation bij patiënten met lymfoedeem aanzienlijke pijnreductie en afname van zwelling laat zien.

Lipoedeem
Het pijndempende effect van Deep Oscillation kan een ware verlichting geven voor patiënten met lipoedeem. Dankzij de zachte techniek, kan zonder druk gewerkt worden.

Post-operatieve nazorg
Het is uniek te noemen dat Deep Oscillation vanaf dag 1 post-operatief toegepast kan worden om het natuurlijke genezingsproces te versnellen. Met Deep Oscillation wordt lokale inflammatie beperkt en pijn aanzienlijk gereduceerd. Met name na een oncologische, neurologische of traumatische ingreep is de Deep Oscillation goed in te zetten, direct in de eerste dagen na een operatie.

Heeft u lymf/lipoedeem en bent u benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op via:

• Contactformulier op deze website
  • Dagelijk telefonisch spreekuur op 0344608813
  • Stuur een email naar info@hetcentrumfysiotherapie.nl
  • Of stuur een Whatsappbericht naar 0627166387